نصب آسانسور با متد 2022 و آموزش گام به گام نصب و راه اندازی آسانسور

در آسانسورهای با ابعاد استاندارد، معمولاً در چهار گوشه چاه از نبشی شماره ۸ یا ۱۰ استفاده میشود و برای بخش های میانی (کلاف بندی) از ناودانی شماره ۶ یا ۸ استفاده میشود. ابعاد و اندازه های گودالی که برای آسانسور حفر می کنید، طبق استاندارد آسانسور تعریف شده است. نصب آسانسور برای ساختمان های بیشتر از سه طبقه، یک الزام است؛ یعنی در استاندارد ساختمانسازی، این گزینه، تعریف شده است. آسانسور یک سیستم کاربردی و توسعه یافته در ساختمان های مختلف است. نصب آسانسور در نمای ساختمان یک راه حل کاربردی برای پروژه هایی است که فضای کافی برای نصب آسانسور در داخل ساختمان در نظر گرفته نشده است. امروزه اکثر ساختمان ها به دلیل داشتن تعداد طبقات بالا به آسانسور نیاز دارند، از این رو قبل از طراحی و نصب این وسیله کاربردی توجه به یکسری نکات امری ضروری می باشد. اگر به هر دلیلی، مشکلی در آسانسورهای ساختمان به وجود بیاید، درست پس از نصب این تجهیزات، مشمول خدمات پشتیبانی و گارانتی ارائه شده در شرکت خواهند شد.

برای آسانسورهایی که در مجتمع های کمتر از ۱۰ طبقه نصب می شوند، شرایط نصب، ساده تر از برج های چند طبقه یا آسمان خراش ها خواهد بود. در سال 1400 با ادامه محدودیت ها و شرایط کرونایی حاکم بر بیشتر کشورها، تامین مواد اولیه تولید در بسیاری اقلام صنعتی به مشکل خورد. در سال 1399 و 1400 قیمت موتورهای اسانسور به دلیل افزایش قیمت دلار، تغییر سیاست های دولت در بحث واردات، ثبت سفارش و ترخیص کالا و همچنین افزایش مجوزهای ساخت مسکن در کشور افزایش پیدا کرد.

پس از نیازسنجی و بررسی وضعیت ساختمان، مشخص می شود که کدام نوع آسانسور برای شما مناسب تر است. شرکت های نصب آسانسور در اصفهان با به کارگیری کارشناسان حرفه ای در این زمینه، قبل از نصب آسانسور، فضای ساختمان مورد نظر را مورد بررسی قرار می دهند. یکی از مهم ترین مواردی که در نصب یک آسانسور باید رعایت شود، بررسی فضای مورد نیاز برای نصب آسانسور می باشد. پرداخت هزینه نصب آسانسور برای هر طبقه متفاوت است و به ترتیب، افرادی که در طبقات بالاتر ساکن هستند موظفند هزینه بیشتری را برای نصب آسانسور پرداخت کنند؛ زیرا نصب آسانسور برای این افراد ضروری تر می باشد و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی دیگر از شرکت های آسانسور به این صورت عمل می کنند که تجهیزات آسانسور هیدرولیک را به محل نصب اعزام کرده و سپس در آنجا مونتاژ می کنند قبل از خرید آسانسور، درباره تمام این مراحل با تکنسین ها و شرکت آسانسور صحبت کنید. یکی از مزایای نقشه آهن کشی با کامپیوتر این است که تشخیص می دهد با توجه به تعداد طبقات، وزن کابین و نوع آسانسور چه متریالی را برای آهن کشی استفاده نمایید و چگونه آن ها را به یک دیگر متصل کنید که بسیار محکم شوند. فروش انواع قطعات و تجهیزات آسانسور به صورت تک و عمده در سراسر کشور مانند موتور گیرلس زیلابگ، موتور گیرلس بلولایت، ریل، درب اتوماتیک، درب کابین و غیره.

انواع اسانسور

درباره نصب آسانسور بیرون ساختمان یک سری ملاحظات کلی و اطلاعات آسانسور متا عمومی وجود دارد. از آنجایی که این موضوع در صنعت آسانسور و استانداردهای نصب آسانسور بسیار حساس و دقیق است، در قسمت بعدی نکات کلی را برای نصب آسانسور معرفی می کنیم. باید دقت کنید که منحصرا در این مورد، اگر استانداردهای لازمه رعایت نشود و نصب آسانسور طبق قوانین صورت نگیرد، ممکن است خسارت های زیادی را در آینده به بار آورد. همچنین برای پایین آمدن کابین نیز کار بدین صورت است که سیستم مرکزی کنترل به دریچه فرمان سیگنالی میفرستد که باز شود و در واقع حرکت راحت روغن در سیستم فراهم گردد و سپس سنگینی کابین موجب می شود که به پیستون(جک) و سپس به سیلندر فشار وارد شده و سپس روغن از دریچه به مخزن باز گردد و پس از آن برای توقف در یک طبقه در زمان توقف سیستم کنترل مرکزی دستور بسته شدن به دریچه را ارسال می کند و طبیعتا جریان یافتن روغن متوقف شده و کابین آسانسور در حرکت خود به سمت پایین می ایستد.

قطعات اسانسور

آسانسور باید با بالاترین ظرفیت جا به جایی آزمایش شود تا پس از نصب حادثه ای رخ ندهد و امنیت جانی مسافران به خطر نیفتد. این بدان معنی است که مسافران آسانسور هنگام حرکت بین طبقات در ساختمان، یک تجربه لذت بخش، بدون استرس و دلهره را خواهند داشت. از عوامل تاثیر گذار در تعیین قیمت تابلو فرمان اسانسور برند تابلو فرمان و نیز مدل و کشور سازنده درایو می باشد که نقشی مهم را در قیمت گذاری محصول خواهد داشت.

احتمالا حالا دلیل استفاده از واژه موتور(گیربکس)ی را دریافته اید. جدیدترین مدل های آسانسور هیدرولیک برای ساختمان های مسکونی و آپارتمان ها را می توانید از شرکت ما بخواهید. ساختمان های قدیمی که اجازه نصب آسانسور ندارند؛ می توانند بعد از بازسازی اصولی ساختمان و دریافت مجوزها و تاییدیه سازه ساختمان از مهندسان شهرداری و آتش نشانی ، مجوز نصب آسانسور را دریافت کنند. نصب انواع آسانسور در ساختمان های نوساز یا ساختمان های قدیمی الزاماً نیاز به نقشه ساختمان دارد. دلایل زیادی وجود دارد که نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان را توجیه میکند. در هنگام بسته شدن درب آسانسور این قطعه کمک میکند تا درب به کابین ضربه وارد نکند و درب راحتتر بسته شود. همچنین درون این قطعات آسانسور یک سنسور الکتریکی تعبیه شده است و زمانی که سرعت حرکت کابین به بیش از مقدار تعیین شده برسد، اهرم مکانیکی درون قسمت فرورفتگی چرخ دوار قفل می شود.

10. سنسور اورلود و … اکثراً موتورخانه های آسانسور در بالای چاه آسانسور ساخته میشوند. هنرجویان این رشته ضمن گذراندن دروس عمومی با مهارتهای تخصصی در این رشته آشنا میشوند و علاوه بر دانش مورد نیاز باید از توانایی بدنی مناسبی برخوردار باشد. برای نصب آسانسور به فضای استانداردی نیاز دارید که طبق قانون نصب، این فضا شامل سه قسمت عمودی، افقی و فضای مورد نیاز برای موتور خانه است. از آنجایی که طراحی آسانسور، ساخت آسانسور و نصب آسانسور در مدلهای مختلف و به شیوههای متفاوت انجام می گیرد، تجهیزات به کار رفته در این آسانسورها هرکدام طبق استانداردها به تایید می رسند. در بسیاری از برج های لوکس و مجلل که تعداد طبقات زیاد است و در طول شبانه روز، به صورت مداوم از آسانسور برای رفت و آمد استفاده می شود، کیفیت و نوع آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

برخی از انواع آسانسورهایی که در بیرون ساختمان نصب می شوند، متشکل از یک کابین هستند که شما می توانید کل اجزای کابین آسانسور و اتصالات آن را به طور واضح ببینید. یکی از مهمترین نکات برای نصب آسانسور بیرون ساختمان این است که توجه کنید مدل آسانسور شما از کدام نوع است. این یعنی اگر قرار باشد ملک شما برای فروش، قیمت گذاری گردد، به نسبت ارزش آسانسور و کاربری آسان تر ساختمان ، ملک شما گران تر به فروش می رسد.

برای نصب و سرویس آسانسور در مرحله اول نیاز دارید که فضای ساختمان را بسنجید. پس از انتخاب یک آسانسور زیبا برای ساختمان مسکونی، مطابق با سلیقه شخصی و بودجه مالی، نوبت به نصب و راه اندازی آسانسور میرسد. ارتفاعی که باقی می ماند در کف چاله آسانسور پس از بتن ریزی تا کف تمام شده اولین توقف، نباید کمتر از 150 سانتی متر باشد. فاصله کف تمام شده؛ آخرین توقف تا زیر سقف اتاق موتور خانه نباید کمتر از شش متر باشد. اول از همه، دسترسی تمام افراد خانواده را به طبقات و قسمت های مختلف ساختمان میسر می سازد.

موتور در آسانسور مانند قلب در بدن انسان است و در حرکت آسانسور نقش بسزایی ایفا میکند اما آسانسورها دارای ققطعات بسیاری میباشند که درصورت نبود هر قطعه نصب و راه اندازی آسانسور با مشکل مواجهه میشود؛ برای آشنایی با قطعات آسانسور میتوانید به مقاله کاربرد قطعات آسانسور مراجعه نمایید. انتخاب نوع آسانسور با توجه به فضای ساختمان و تشخیص کارشناسان خبره که در این زمینه فعالیت دارند، انجام خواهد شد. از عوامل تاثیر گذار دیگر بر روی قیمت نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی، می توان به تعداد طبقات اشاره نمود. علاوه بر آن، هزینه نصب آسانسور ها در وسط راه پله بسیار مناسب تر از نصب آسانسور های دیگر می باشد و می توان از این نوع آسانسور در ساختمانهای بدون آسانسور قدیمی ، با هر اندازه ای استفاده نمود. به زبان ساده باید گفت که تهیه نقشه نصب آسانسور بسیار دشوار است چرا که طراحی آسانسور با توجه به تجهیزات پیشرفته ای که دارد، باید به جزئیات زیادی بپردازد.

در ادامه ممنوعیت واردات موتور گیربکس آسانسور و با پیش بینی تعمیم آن به موتور گیرلس و ریل اسانسور در سال 1400 انتظار کمبود برندهای خارجی موتور و ریل اسانسور و افزایش قیمت آنها در سال 1400 خواهیم داشت. به دنبال صحبت های فوق، می توان پیش بینی کرد که تمام این خدمات باید توسط متخصصان مجرب و آموزش دیده ارائه شوند؛ تکنسین ها و سرویسکارانی که در زمان بسیار کوتاهی، آسانسور را بازرسی می کنند، تعمیرات نگهداری را انجام میدهند، آسانسور را نصب می کنند یا سرویس آسانسور را انجام می دهند. علاوه بر نکات فوق، برخی از موارد هم وجود دارند که به عنوان نکات تکمیلی در آیین نامه نصب آسانسور باید به آن توجه شود. پس از انجام مراحل فوق، آسانسور هیدرولیک در ساختمان مسکونی و تجاری آماده راه اندازی است. نکته مهم: برخی از انواع شرکت های آسانسور، تجهیزات آسانسور هیدرولیکی را به صورت مونتاژ شده در کارخانه آماده می کنند تا فقط برای نصب در محل آماده باشد.

تعمیر اسانسور

همچنین پوشش به هر صورتی که اجرا می شود نباید از لبه داخلی درب ها در سمت چاهک بیرون بزند و حداقل باید با لبه چهارچوب درب ها هم سطح باشد. این آسانسورها از کابین مستطیل شکل تشکیل شده که یک مسیر را به سمت بالا و پایین طی می کنند. همچنین استفاده از موتور های بدون گیربکس موجب کاهش لرزش کابین آسانسور در حین حرکت شده و حتی مصرف برق را نیز کاهش می دهد. بسیاری از ساختمانهای تجاری و اداری قدیمی نیز فاقد آسانسور هستند و این موضوع موجب ایجاد خستگی و اتلاف وقت در رفت و آمد می شود. درایو یا کنترلر دور موتور ، دستگاهی الکترونیکی است که می تواند با تغییر سطح ولتاژ و فرکانس ، شرایط مطلوب جهت راه اندازی موتور آسانسور را فراهم کند و قابلیت تغییر سرعت و گشتاور را در موتور ایجاد کند. امروزه آسانسورها به یک بخش جدانشدنی در زندگی ما تبدیل شدهاند میتوان اینگونه گفت که مخترع آسانسور نقش مهمی در ایجاد برجهای بلند داردو اگر آسانسوری اختراع نمیشد هیچ زمانی برجی هم ساخته نمیشد.

برای اندازه های کمتر یا فضای کوچک تر از این مقدار نمی توان آسانسور را اجرا کرد و با مشکل مواجه خواهید شد. نقشه به آن ها کمک می کند تا بتوانند به خوبی مکان یابی کرده و سازه را به آسودگی در محل خود قرار دهند. نصب و راه اندازی آسانسور در ساختمان چند طبقه بالا و پایین رفتن از پله ها را حذف می کند. برای آن دسته از افرادی که پروژه های ساختمان سازی را به تازگی تمام کردهاند، حتماً یک جایگاه ویژه برای نصب آسانسور در نظر گرفته شده که طبق استانداردها روی نقشه ساختمان تنظیم شده است. متداول ترین نوع فعال سازی ترمز ایمنی (پاراشوت) روش فعال سازی توسط گاورنر است . کف سازی برای نصب و راه اندازی انواع آسانسور در ساختمان های مختلف بسیار اهمیت دارد. نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی با مشکلات زیادی همراه است. شرکت آسانسور تضمین میکند که تمام مراحل را از ابتدا تا انتها همراه مشتری باشد.

نصب آسانسور در ساختمان، ارزش ساختمان را افزایش می دهد. مثلاً اگر آسانسور فضای باز نصب کنید، داخل ساختمان شما محدودتر نخواهد شد؛ بنابراین اگر اندازه فضای راهروها در داخل آپارتمان باریک باشد، با نصب آسانسور در بیرون ساختمان، این فضاها قابل دسترسی بیشتری خواهند بود. حتی برای آن دسته از شرکت های آسانسور که فقط مونتاژ آسانسور را انجام می دهند، باز هم آیین نامه و استاندارد نصب آسانسور باید رعایت شود. استاندارد جهانی نصب آسانسور،در امریکاازطریق استاندارد ASME A17.1 و در اروپا EN81 معرفی می شود، اما منابع استاندارد در هر کشور می توانند تفاوت هایی داشته باشند.درایران این استاندارد 2-6303 می باشد. آسانسورها در مکان هایی مثل مرکزهای تجاری و تفریحی، ساختمان های مسکونی و بسیاری از شرکت ها، کارخانه ها و اداره ها نصب می شوند و رفت و آمد را برای کارکنان و مراجعه کنندگان آسان تر از گذشته کرده اند. غیر ممکن است شما بدون داشتن پلان ساختمان بتوانید برای نصب آسانسور برنامه ریزی کنید.