آشنایی با انواع پرینتر

در ضمن X پیش از این با علامت dtn سایت 10printer نشان داده میشد. عمر هد پرینتر لیبل تاثیر زیادی در تفاوت پرینتر صنعتی و رومیزی دارد زمانی که قسمتی از متن یا بارکد بر روی لیبل چاپ نمی شود نشان دهنده ی پایان عمر لیبل پرینتر است تا حدی که دیگر هد هیچ چاپی بر روی لیبل انجام نمی دهد. پرینتر LED در سال 1989 توسط شرکت OKI اختراع شد، و از آن زمان OKI در زمینه چاپ LED به نوآوری ادامه داد. به آن چاپگر All-in-One نیز می گویند. حافظه ی این چاپگر 8 مگابایت و پردازنده ی آن 360 مگاهرتزی است .

این فرآیند در شروع چاپ تأخیری ایجاد میکند که معمولاً بسته به قدرت پرینتر بین 10 تا 20 ثانیه طول میکشد. نوع دیگر آموزش تعمیرات پرینتر ها مربوط به پرینترهای از نوع سوزنی می باشد که خود شامل مواردی قابل بحث وبررسی می باشد که به آن خواهیم پرداخت. لیکن با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه سیستم های عامل و رایانه ها صورت پذیرفت ، متخصصین دریافتند که اجرای چنین روندی سبب بالا رفتن میزان پردازش در سیستم عامل شده و آن را بسیار سنگین می نماید. پنل این دستگاه ها کاملاً لمسی بوده و کلیه امکانات دستگاه بر روی این پنل تعریف شده از جمله کپی همچنین میتوان میزان شدت رنگ قرار داده شده را بدون نیاز به کامپیوتر به راحتی از طریق دستگاه تغییر داد. همچنین این نوع از دستگاه از لحاظ اقتصادی به صرفه می باشد. برای این کار الزاماً باید از لیبل پرینترهای با وضوح چاپ بالا مانند 300dpi استفاده کنید.

یکی از نقاط قوت این پرینترها وجود اسکنر به دو صورت تخت و ADF (Automatic document feeder) است که به راحتی بنا بر نوع استفاده کاربر میتواند از آنها استفاده کند. درنتیجه سرعتی که کاربر در عمل از پرینتر میبیند بسته به محتوای چاپی و وضوح درخواستی همیشه از میزان اعلام شده از سوی شرکت سازنده کمتر است. ویژگیها و خصوصیات پرینتر اچ پی و تکنولوژی ساخت پرینتر اچ پی به طور قابل توجهی در سال های اخیر توسعه یافته است. پیش از تهیه یک پرینتر، باید به سرعت چاپ، کیفیت رنگ و وضوح چاپ توجه کنید. تصور شرکت سازنده از طراحی محصولی مانند PIXMA MG2540 تولید دستگاه برای کاربرانی است که میزان مصرف کمی دارند و قرار نیست خیلی با دستگاه به چاپ بپردازند؛ البته گفتنی است که موارد چاپی باید بیشتر شامل چاپ عکس باشد.

این پرینترها ارزان تر هستند و در مدل ها و اندازه های مختلف موجود هستند. این کمپانی نیز طیف وسیعی از پرینترهای حرفهای را با مواد مصرفی در صنایع مختلف از جمله مراقبت از دندان ارائه میدهد. شما می توانید اسکن را به صورت مستقیم در فرمت فایل های PDF، JPG، TIFF و یا PNG انجام دهید . همچنین با استفاده از مواد ارزان تری حتی برای اجسام پیچیده و با جزئیات،مقرون به صرفه است. مواد اولیهٔ مورد استفاده در چاپگر سهبعدی مواد نیمهجامد میباشد. این نوع پرینترهای برچسب ، مستقیم گرما را از پرینت هد به لیبل منتقل می کنند.اساساً کلیهی لیبل پرینترهای حرارتی مستقیم و غیرمستقیم در مقایسه با سایر پرینترها سر و صدای کمتری دارند و از این حیث بسیار مورد توجه قرار می گیرند. در رابطه با سرعت چاپ مطرح کردن این نکته لازم است که شرکتهای سازنده برای اعلام سرعت دستگاه فقط سرعت دستگاه را به صورت عملکرد مکانیکی در نظر گرفته و جنبههای پردازشی و سختافزاری دستگاه را در نظر نمیگیرند. پرینترهایی هستند که از کیفیت پرینت بالایی بر خوردار هستند و صرفا فقط یک عمل پرینت را انجام می دهد به این نوع پرینترها تک کاره می گویند.

لیبل ها توسط دستگاه هایی با عنوان پرینتر لیبل زن یا پرینتر برچسب چاپ می شوند. این پرینتر که شباهتهای بسیاری در ظاهر به مدل قبلی خود دارد، پرینتری ارزانقیمت و چندکاره است که علاوهبر پرینت، قابلیتهای اسکن و کپی را هم در اختیار کاربران میگذارد. پرینترهایی هستند که علاوه بر سه عمل پرینت ، کپی ، اسکن وتلفن فکس را را هم انجام می دهد که اصطلاحا به آنها چهار کاره می گویند. در سال 1982، چهار کمپانی که یکی از آنها سرامیک کیوتو بود با یکدیگر ادغام شدند تا کمپانی Kyocera را تشکیل دهند. در صورتی که پرینتر مورد نظر شما بعد از انتشار ورژن جدید ویندوزتان باشد با استفاده از Windows Update و یا سی دی و یا دی وی دی مرتبط با پرینتر خود آن را به لیست درایور های چاپگر اضافه کنید.

پرینترهای چند کاره علاوه بر چاپ کارهای دیگری مانند اسکن،کپی وفکس را نیز انجام میدهند.پرینترهای چند کاره چند سالی است که فروش بالایی داشته و علاوه براستفاده شرکت های کوچک و فروشگاه ها به منازل و کاربردهای خانگی نیز راه پیدا کرده است.سه نمونه پرینتر ساده تک کاره (1102)،پرینتر سه کاره (M125) و پرینتر چهارکاره (M127) لیزری سیاه و سفید تولید شده توسط شرکت HP در بازار موجود میباشد.درادامه به بررسی پرفروش ترین با قیمت مناسب از سری چهارکاره شرکت اچ پی میپردازیم. این چاپگر تصاویر و متنهای رنگی را با کیفیت بالایی چاپ میکند. در دستگاه های لیزری رنگی و برخی پرینتر های لیزری سیاه و سفید صنعتی، برد انجین به دلیل فراوانی قطعات الکترونیکی نیاز به بردی بنام انجین برای تقسیم کردن این قطعات توسط کابل دارد. عملکرد این دستگاه بر اساس تیره شدن رنگ کاغذ خروجی از پرینتر می باشد هد موجود در دستگاه چاپگر حرارتی مستقیم از طریق دستگاه کنترل ریزپردازنده سرد می شود. ۷۶ میلی متر بوده و سایز چاپ عکس نیز هم اندازه کاغذ عکس است. البته باید دید به مرور زمان در حجم های بالای پرینت که منجر به گرفتگی نازلها میشود، این دقت تا چه اندازه ماندگاری دارد.

نکته: این پرینتر بنا به اعلام شرکت سازنده توان پرینت گرفتن 8000 برگ در ماه را دارد اگر شما از این تعداد بیشتر چاپ مینمایید بهتر است مدل دیگری انتخاب نمایید. پرینتر صنعتی یا رومیزی: برای انتخاب از میان چاپگر صنعتی و رومیزی باید فضایی که در آن قرار دارید را مد نظر خود قرار دهید. زیر کنترل پنل در قسمت جلویی دستگاه ورودی اصلی کاغذ وجود دارد که جهت استفاده باید ابتدا آن را باز کنید. این نوع از پرینتر قدیمی می باشد در ابتدا برای ماشین های فکس و کپی مورد استفاده قرار گرفت سپس از این پرینتر برای چاپ لیبل استفاده شد. ابتدا یک پرتو لیزر CO2 شروع به اسکن سطح می کند. در ا ین روش لیزر حروف و تصاویر را به صورت الگویی از بارهای الکتریکی، یعنی یک تصویر الکتروستاتیک بر روی کاغذ چاپ می کند. کاربران عزیز در گروه پرینتر ها و فکس ،انواع پرینتر را می توان مشاهده کرد و بر اساس برند ( کانن ، اچ پی ،سامسونگ و اپسون ) و بر اساس کارایی ( پرینتر تک کاره ، پرینتر سه کاره ، پرینتر چهارکاره ،پرینتر جوهرافشان ، پرینتر لیزری و پرینتر تحت شبکه) انتخاب کنیم . معمولا بیشتر ایرادهای این نوع پرینتر مربوط به کارتریج و هد بوده.

کمپانی اچ پی که امروزه در کشورهای زیادی در حال فعالیت است و زیر مجموعه های زیادی دارد در اصل شرکتی آمریکایی می باشد که در بخش فناوری اطلاعات فعالیت کرده و محصولاتی را به مارکت ارائه می دهد . کارتریج مورداستفاده از نوع HP 83A-CF283A با ظرفیت چاپ حداکثر 1500 برگ است.کارتریج روی پرینتر از نوع مصرفی میباشد و شاید تعداد کمتری پرینت بگیرد همچنین توجه داشته باشید که میزان چاپ اعلامشده بر اساس استاندارد خاصی و برای چاپ متن اعلام شده و حداکثر میزانی است که کارتریج میتواند به آن دست یابد و در صورت چاپ تصاویر و اشکال گرافیکی میزان قابلچاپ تا حدود زیادی کاهش مییابد. باید بگویم نوع کاغذی که در این پرینتر ها استفاده میشود به صورتی است که بر اثر تولید حرارت می تواند مشابه جوهر عمل کند و بر روی کاغذ چاپ شود ( شک ندارم که این نکته ازفیش پرینتر های حرارتی براتون خیلی جالب بوده !!!) . برای توضیح بهتر ویژگی های فنی پرینتر تک کاره لیزری کانن ۶۰۳۰ باید گفت این پرینتر لیزری که حافظه ۳۲ مگابایتی دارد از کارتریج مدل Cartridge 725 استفاده کرده و می تواند تا ۱۶۰۰ صفحه را چاپ کند. حداکثر سایز کاغذی که با این پرینتر چاپ میکنید A4 بوده، اما با این دستگاه قادر هستید کاغذهایی از نوع A5، B5، Letter، Legal و پاکت نامههایی با سایز COM10 را نیز چاپ کنید.

باید بگوئیم بله، اگر کارتریجی که برای تعویض و یا شارژ کارتریج انتخاب کردهاید طرح باشد این امکان وجود دارد. در دستگاه های پرینتر، قطعاتی اساسی و به خصوص الکترونیکی وجود دارد که در صورت خرابی آنها، به هیچ وجه گرفتن پرینت امکان پذیر نیست. هم چنین به مانند سایر پرینترها پورتهای اتصال این دستگاه ها نیز در قسمت پشت آن تعبیه شده است تا زیبایی دو چندانی به ظاهر آن ها بدهد.یکی از نکات وجود پنل کاربری شماره گیری و ارسال فکس توسط آن میباشد که شما را از داشتن گوشی همراه پرینتر سلب میکند.البته اگر شما میخواهید تلفکس داشته باشید هر زمانی میتوانید گوشی مخصوص پرینتر را سفارش دهید و آن را سمت چپ در جای مخصوص نصب نمایید و استفاده کنید. بدین ترتیب یک چاپگر تجاری قادر است تا با اتصال به اترانت تعداد کامپیوتر های بیشتری را پوشش دهد. را می توان به راحتی با آن پرینت کرد. اگر قرار است بیش از یک نفر از پرینتر استفاده کنند بهتر است به فکر قابلیت شبکه باشید. کنترل عملکرد پرینتر به کمک این نمایشگرها انجام میشود. با استفااده از هولوگرام طرح خاص ، تولید شده با لوگوی سازمانی شما، قابلیتی دیگر از دستگاه لمنیشن برای شما به عنوان بالاتر بردن امنیت کارت نیزفراهم شده است.

از دیگر انواع پرینتر ها AIO میباشد که به این نوع دستگاهها چاپگرهای 3کاره یا 4کاره گفته می شود. به دلیل استفاده از جوهر در این دستگاهها و احتمال خشک شدن جوهر در مسیر هد دستگاه، برای جلوگیری از گرفتگی هد ، پیشنهاد میشود. در صورت تمایل به چاپ متن بهتر است به سراغ پرینترهای لیزری بروید که سرعت بسیار بیشتری در چاپ متن دارند . استفاده می شود. این نوع از پرینتر لیبل ها از لحاظ ظاهری نیز بسیار زیبا هستند و عموما به عنوان یک پرینتر لیبل نیمه صنعتی وارد بازار می شوند زیرا هم از لحاظ ظاهری، ویژگی های پرینتر های رومیزی را دارند و هم از لحاظ عملکرد، ویژگی های پرینترهای صنعتی. این تفاوت برای کسانی مهم است که در طی روز بار کاری سنگینی داشته و همین چند برگه در دقیقه هم برایشان مهم است.همانند سایر پرینترهای لیزری کیفیت بالای چاپ عکس از مشخصات قابل توجه این سری از دستگاه ها است البته کیفیت چاپ عکس های حرفه ای را نمی توان با این سری از پرنترها تضمین کرد. این دسته از پرینترها، در مدل پرینترهای چندکارهی جوهر افشان در بازار موجود هستن که در واقع از ترکیب فناوری پرینترهای جوهر افشان و چاپگرهای چندمنظوره تولید شدن و میتونن خدمات کامل با کیفیت چاپ بالایی رو به شما ارائه بدن.

یک رنگ سیاه نیز در این دستگاه وجود دارد که برای تولید تصویر با رنگ مشکی به کار می رود. نحوه عملکرد پرینترهای جوهر افشان به این صورت است که برای ایجاد تصاویر قطرات بسیارکوچکی از جوهر بر روی کاغذ می پاشد. اکثر پرینترهای جدید دارای پورت اترنت یا شبکه هستند که به سادگی توسط کابل شبکه به سوییچ متصل می شود. لذا توضیح چندانی در این رابطه نمی دهیم و تنها به بیان این نکته اکتفاء می کنیم که ، وجود این پورت سبب خواهد شد شما بتوانید فلش مموری دلخواه را به پرینتر خود متصل کرده و مستقیما فایل های مد نظر را پرینت نمایید. نحوه عملکرد پرینترهای لیزری به این صورت است که پرینتر یک اشعه لیزر کوچک را بر روی سطح می تاباند تا بارها را بر روی نقاط خاص تخلیه کند. شرکت اچ پی با استفاده از بهترین جوهر ها در کارتریج پرینتر اچ پی (HP) عکس و متن را با کیفیت بسیار مناسب چاپ می کند . این نوع پرینترها برای خانه و محل کار مفید هستند زیرا فضای زیادی را ذخیره می کنند.

پرینترهایی هستند که علاوه بر عمل پرینت ، کاره کپی و اسکن را هم انجام می دهند که اصطلاحا به آنها سه کاره می گویند. آنها میتوانند تا هزاران صفحه را در ماه، بدون هیچ مشکلی چاپ کنند. برای این کار گزینه Enable Direct Print را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک کنید و در آخر گزینه Finish را انتخاب کنید. سرانجام کاغذ از واحد فیوزر عبور کرده و آن را تا دمای بسیار بالا گرم کرده و پودر تونر را روی صفحه می پزد. این شرکت نام پرینتر سه بعدی خود را KamerMaker را انتخاب کرده است که این پرینتر سه بعدی عظیم را با همکاری سازنده پرینترهای سه بعدی دسکتاپ، Ultimaker، توسعه داده است.