کدینگ حسابداری چیست؟ معرفی 5 نوع کدینگ در حسابداری خدمات مالی دروسا حساب

در ادامه به سطوح مختلف در کدینگ حسابداری و ساختار استاندارد آن می‌پردازیم، اما قبل از آن، برای درک بهتر مفهوم کدینگ باید به سراغ شناخت انواع کدینگ در حسابداری و اهداف استفاده از آن بپردازیم. به این دسته بندی ها، شاخه بندی کردن و کدگذاری حساب ها کدینگ حسابداری گفته می شود. کدینگ در لفظ به معنای شماره گذاری است و ترکیب آن با حسابداری این معنا را می دهد که حساب ها در حسابداری را کدگذاری کنیم. در ادامه به سطوح مختلف در کدینگ حسابداری و ساختار استاندارد آن می پردازیم، اما قبل از آن، برای درک بهتر مفهوم کدینگ باید به سراغ شناخت انواع کدینگ در حسابداری و اهداف استفاده از آن بپردازیم. طراحی سیستم کدینگ حسابداری در رویه های مالی بسیار مهم و یک امر تخصصی بوده و اگر با دقت و به درستی انجام دهد بسیاری از مشکلات مالی و حسابداری را رفع و اشتباهات انسانی را کاهش می دهد . شرکت ها و سازمان ها می توانند برای طراحی کدینگ حسابداری از موسسات خدمات مالی و حسابداری در این خصوص کمک بگیرند .

اگر در سیستم کدگذاری حساب تفضیلی به یک حساب معین متصل باشد، آن را استاندارد و در غیر این صورت، آن را شناور می‌نامند. بعضی اوقات به دلیل زیاد بودن تعداد حساب ها، رویدادهای مالی شرکت به بخش های جزئی تر تقسیم می شوند؛‌ تا به وسیله آن ساختار دسته بندی حساب ها و رویدادهای مالی شبیه به هرم یا درخت باشد. در این نوع ساختار، هر شاخه از درخت یک سرگروه دارد و در بخش‌های بعدی آن یک حساب کل، حساب های معین و حساب های تفضیلی به ترتیب قرار می‌گیرند.

دانلود اکسل کدینگ حسابداری بازرگانی

می توان این طور بیان کرد که باعث می شود خطای انسانی در یک تیم حسابداری به حداقل ممکن برسد. در نتیجه به تهیه گزارشات مالی با جزئیات دقیق و فراوان مثل صورت معاملات فصلی کمک بسیاری می کند و به انجام این امر سرعت و دقت بیشتری می بخشد. نهایتا میتوان گفت کدینگ، بستر تحلیل و بررسی های مالی برای سرمایه گذاری و یا محاسبه میزان دارایی ها را به راحتی و بهتر از همیشه انجام داده و قدرت تصمیم گیری کاربران داخلی و خارجی را بهبود می دهد. این فرایند طراحی نقشه را در حقیقت برای حسابداری کدینگ حسابداری می نامند. بنابراین می توان به راحتی متوجه شد که کدینگ حسابداری یک طراحی نقشه مسیر حرکت یک حسابدار در یک بازه زمانی مشخص است تا بتوان بهترین نتیجه عاید شود.

کدینگ حسابداری ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎ

کدینگ حسابداری چیست؟ معرفی 5 نوع کدینگ در حسابداری خدمات مالی دروسا حساب

حساب‌های تفصیلی نیز حساب‌های خرد شده معین هستند که در اصطلاح به حساب تفصیلی شناخته می‌شوند. حساب‌های تفصیلی در طبقه‌بندی شرایط را آسان تر می‌کنند و شناسایی حساب‌ها را آسان تر می‌سازند. منظور از سطوح کدینگ سطح‌هایی است طبق آن تراکنش‌های مالی را دسته بندی می‌کنند. همان‌طور که از اسم این کدینگ مشخص است، اعداد به‌صورت پشت سر هم به حساب‌ها و داده تخصیص داده دوره حسابداری در تبریز می‌شود. یکی از شیوه های کد دهی که ساده نیز هست کد دهی بر اساس مختصر نویسی و علامتگذاری بر اساس زبان فارسی است.

  • حساب های تفصیلی خرده حساب ها هستندحساب های تفصیلی حساب های ریز هر شرکت بوده که ممکن است از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت باشد .
  • نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته اغلب از سیستم‌های کدینگ داخلی بهره می‌گیرند و در صورت کاربری مناسب، احتمال به هم ریختگی و آشفتگی محاسبات در آنها بسیار محدود است.
  • امروزه در سازمان‌ها و شرکت‌ها انواع و اقسام مختلفی از حساب‌ها وجود دارد.
  • برای طبقه بندی و مدیریت بهتر داده‌ها در حسابداری بهتر است که از کد گذاری اصولی استفاده شود تا تمامی داده‌ها به شکل دقیق و منظم در اختیار حسابداران یا مدیران قرار گیرد.
  • در سیستم کدگذاری ابتدا کد حساب‌های گروه و سپس کد حساب‌های کل آورده می‌شود.

به همین منظور در این مقاله تصمیم گرفتیم در مورد این مبحث توضیحاتی را برای شما عزیزان مطرح کنیم. شما می توانید با مطالعه مقاله مشکلات حسابدار با دیگر مباحث و مشکلات حسابداران آشنا شوید. این کدینگ بر اساس حروف اول حساب ها در سیستم ثبت می شوند بدین ترتيب پیدا کردن آنها راحت است. کدینگها در حسابداری باعث نظم بخشیدن و سرعت دادن به انجام کلیه امور حسابداری در راستای رعایت معادله حسابداری و چرخه حسابداری خواهد شد.