چک ولو چیست ؟ Castel Check Valve خرید و مشاوره چک ولو کستل کیاسرما | کسری ساران

در این مقاله اختصاصا به معرفی چک ولو سردخانه می پردازیم و عملکرد و ساختار آن را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد. این نوع شیر دارای ساده ترین طراحی بوده واز بدنه، سرپوش و یک دیسک (یا دو دیسک ) که به لولا متصل شده‌ ساخته شده است. دیسک به صورت عمودی در مرکز شیر با پین به بدنه لولا می شوند و فقط در یک طرف تغییر جهت میدهند. این نوع چک ولو نیز با انواع اتصالات ویفری (بدون فلنج) و اتصالات فلنجی و جوشی قابل تولید میباشد. در نوع عمودي مسير جريان مستقيم است و اين شير بيشتر در جاهائي كه قطع جريان به صورت فوري لازم باشد بكار مي رود.

حال زمانی که فشار سیال پشت شیر از جریانی که در حال حرکت است بیشتر باشد، قاعدتا باید بازگشت و حرکت جریان در جهت معکوس اتفاق بیفتد. اما چک ولو، درپوش به جای اولیه خود بازگشته و اجازه حرکت جریان سیال را نخواهد داد و در نتیجه جریان قطع خواهد شد . چک ولو خودکاری نیز نوعی شیر یکطرفه جهت جلوگیری از برگشت سیال می باشد . چک ولو دیافراگمی Diaphragm check valve از یک دیافراگم لاستیکی تشکیل شده است که با افزایش فشار ورودی ، خم می شود.

  • با توجه به این ساختار و عملکرد این نوع از شیر های یک طرفه برای سرویس هایی که در آنها جریان، فشار و سرعت بالایی دارد و ویسکزیته ی سیال بالا باشد مناسب هستند.
  • با این تفاوت که به جای پیستون، از یک توپ کروی کوچک داخل آن استفاده میشود.
  • این شیر انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع دیسک آن، به دو دسته کلی پیستونی و توپی تقسیم می شود.
  • هنگامی که فشار ورودی از فشار فنر تجاوز نکند ، یا فشار پشتی وجود داشته باشد ، توپی بر روی سیت فشار آورده و بطور موثر دهانه را می بندد.
  • وقتی فشار کافی در جریان وجود داشته باشد، توپ را به سمت بالا بلند می کند اما هنگامی که فشار کاهش می یابد، توپ به سمت پایین می آید و شیر را می بندد.

سپس با کاهش فشار سیال فرآیندی دیسک ها آرام آرام بسته میشود و سیال اجازه برگشت به سیستم را نخواهد شیر صافی داشت. چک ولو هیدرولیک یا شیر یک طرفه هیدرولیک از انواع چک ولوهای کاربردی در صنعت می باشد که در سیستم های هیدرولیکی بکار می روند. شیر یک طرفه هیدرولیک به منظور جلوگیری از برگشت سیال فرآیند هیدرولیک (روغن) در جهت معکوس جریان اصلی استفاده می شود و از آسیب به تجهیزات هیدرولیکی جلوگیری می کند.

به طور کلی، افت فشار زمانی که شیر کاملا باز است، مشابه شیر on/off محاسبه میشود. لطفا پیش از انجام معامله و هر نوع پرداخت وجه، از صحت کالا یا خدمات ارائه شده، به صورت حضوری اطمینان حاصل نمایید. کارشناسان فنی این شرکت تلاش می کنند تا با ارائه راهکارهای مناسب حمایت فنی و پشتیبانی خود را به نحوه مطلوبی ارائه نمایند. © تمام حقوق مادی و معنوی این سایت به گروه تولیدی بازرگانی روتوپارس تعلق دارد.

چک ولو هیدرولیکی (Hydraulic check valve)

چک ولو چیست ؟ Castel Check Valve خرید و مشاوره چک ولو کستل کیاسرما | کسری ساران

شیرهای پروانه ای کرومباخ به صورت دوتایی یا سه تایی طراحی شده اند. شیرهای کرومباخ جهت اتقال سیالات با ویسکوزیته بالا مناسب هستند و مشکل سایز شیرهای پروانه ای را ندارد. مجرابند در محلی که وجود دارد، با زاویه 90 درجه در جهت مسیر سیال حرکت کرده و میزان حرکت آن توسط فنری که در پشت مجرابند قرار گرفته است کنترل می گردد . بدنه به گونه ای طراحی شده است که دور تا دور مجرابند را در بر می گیرد. در بعضی از طراحی های نوع پلاگی از فنر (Spring) برای نگه داشتن دیسک در موقعیت بسته، استفاده می کنند. این طراحی باعث می شود که ولو تنها زمانی  به سیال اجازه جریان بدهد که فشار کافی در مسیر وجود داشته باشد.

شیرهای یک طرفه